Vi började med att skriva ner ord, saker vi hade med oss från tidigare som vi funderade på. Orden blev lappar som gemensamt sorterades och sedan distribuerades mellan alla klassmedlemmar. Orden som jag fick var följande: DIMENSIONER, TID, EXPERIMENTERA

Under tiden vi höll på med orden ritade jag en bild. Steg två i workshopen var att vi blev tilldelade ett material och ett verktyg. Jag fick en pensel av Calvin och en hel hög vadderade kuvert från Varg. Jag började laborera med bubbelplasten inuti kuverten. Någonting med med lagren och transparensen kopplade jag ihop med hur man kan visualisera flera dimensioner bredvid varandra. boxenEn fråga som jag brottats med är om någonting kan vara tvådimensionellt och hur tredimensionella objekt förklaras med ett tvådimensionellt språk. En kub kan i genomskärning bli en triangeln.  Hur platt jag än försökte lägga lagren av färg kommer det alltid att finnas ett djup, utan djup kan inget existera i vår värld. Kanske kan man inte se i en tvådimensionell värld, att det är en av reglerna som definierar vår värld. På samma gång kan inte vi uppleva vår värld om vi skulle färdas snabbare än ljuset, kanske är just seendet, ljuset och dess hastighet, det som definierar vår dimension. Jag funderar på nästa dimension och att där kan det vara så att man förflyttar sig i tiden på samma sätt som vi kan förflytta oss i rummet och all tid existerar samtidigt, på samma sätt som alla rumsliga platser i vår värld existerar samtidigt. Om vi kunde röra oss snabbare än ljuset kanske vi skulle förflyttas till den andra dimensionen. Jag har lyssnat ganska mycket på en podradioserie. När jag kom hem på kvällen lyssnade jag på två avsnitt bland annat ett om Kabbala. Det är ett synsätt som behandlar olika dimensioner och hur man kan se på världen. Jag blir helt snurrig av att lyssna på dessa program och jag tycker det är väldigt spännande.

http://www.myterochmysterier.se/myter-mysterier/del-14-kabbala/

http://www.myterochmysterier.se/myter-mysterier/del-15-egyptisk-mytologi/

Nästa dag kom jag till ateljén och hittade två glasskålar och hällde diskmedelsvatten mellan deras bottnar och fotade det.Det blev lite mystiskt svävande. För länge sedan, när jag bildgooglade på ”colour circle”, hittade jag en bild som jag blev helt fixerad vid. Denna satte jag ihop med mitt foto, och det blev så här:

Lämna en kommentar